Publicaties

Fysieke wayfinding verhoogt klantervaring

Voor de optimale klantbeleving speelt fysieke wayfinding een essentiële rol, vertelt Michiel Meurs van FromAtoB Public Design. Zijn ontwerpbureau leverde stationswijzers en handwijzers op in Utrecht. “Het is dodelijk voor de ov-reis als reizigers de weg niet kunnen vinden.”

Juist rondom knooppunten is wayfinding vaak niet goed geregeld, begint Meurs. “ProRail heeft in het stationsgebouw vaak alles in orde, maar zodra de reiziger het gebouw uitloopt komt hij in een soort niemandsland terecht…

Lees meer

Duurzame mobiliteit is een keuze

Ongeveer een jaar geleden schreef ik een blog over duurzame mobiliteit en sloot ik af met een oproep om vandalisme in de openbare ruimte en het openbaar vervoer te stoppen: vandalisme is niet duurzaam!

Nu las ik gisteren dat er treinen zijn bekogeld met bakstenen, is er een treinsurfer van het dak van de Eurostar gehaald en worden materieel en haltevoorzieningen weer net zo beklad als vóór corona. Hoezo duurzaamheid?

Lees meer

Circulair inkopen: vraag en aanbod sluiten slecht op elkaar aan

Voor een circulaire inrichting van de fysieke leefomgeving is meer dan voldoende op de markt. Vraag en aanbod sluiten alleen nog slecht op elkaar aan en dat staat een echte omslag in de weg, vindt Michiel Meurs van ontwerpbureau FromAtoB Public Design. “Dat is heel frustrerend.”

“We bevinden ons in een soort Catch-22-situatie”, schetst Michiel Meurs. Als oprichter van ontwerpbureau FromAtoB houdt hij zich met name bezig met ontwerpen voor het ov en de openbare ruimte.

Lees meer

Ruimte voor fietsers en voetgangers

Oorlog op het fietspad! Fietsers op E-bikes en wielrenners strijden om de beperkte ruimte, families met kinderen op de fiets en wandelaars delven het onderspit. Op doordeweekse dagen blijkt bij een willekeurige stalling het aantal fietsen in Nederland hoger te zijn dan het aantal inwoners. Bij mooi weer in het weekend, wanneer overal de fietsen uit de stallingen tevoorschijn komen, blijkt dat ook het fietspadennet niet opgewassen is tegen de groeiende groepen gebruikers. Smalle fietspaden plus fietsers met grote onderlinge snelheidsverschillen zijn een recept voor irritatie en ongelukken.

Lees meer

Treinen ontwerpen bij de Nederlandse Spoorwegen 1970 – 2015

Een miljoen Nederlanders stapt er elke dag in, zonder erover na te denken. De trein is echter niet alleen een wonder van techniek, maar ook van design, al lag dat een halve eeuw geleden wel anders. Tussen de comfortabele, geklimatiseerde, van wifi voorziene treinen van tegenwoordig en de sobere, technisch georiënteerde interieurs van toen ligt een wereld van verschil.

Lees meer

Nieuwe wegwijzers voor Utrecht Centrum

Na een ingrijpende verbouwing die ruim 20 jaar heeft geduurd is het gebied rond station Utrecht Centraal inmiddels nagenoeg klaar. Om voetgangers te helpen de juiste route te kiezen van of naar het station heeft FromAtoB in opdracht van gemeente Utrecht een stationswijzer ontworpen, die op ruim 30 locaties in het stationsgebied wordt geplaatst.

Lees meer

Hufterproof of duurzaam?

Duurzame mobiliteit is volop in ontwikkeling. Maar hoe duurzaam is het eigenlijk om allerlei voorzieningen op straat ‘hufterproof’ te moeten maken? Een column in BIIND magazine van Michiel Meurs.

Lees meer

De menselijke maat van Hubs

Er liggen nog veel kansen om de beleving van hubs te verbeteren, en meerwaarde te bieden voor de reizigers. Naast horeca faciliteiten kan er gezorgd worden voor de mensen die op de fiets naar de hub komen, door goede en veilige stalling, oplaadpunten en evt. reparatiemogelijkheden aan te bieden. Een column in het nummer van BIIND magazine over hubs.

Lees meer

De mentale kant van bereikbaarheid

Als we het hebben over bereikbaarheid gaat het meestal over de fysieke bereikbaarheid: is het mogelijk om bij een bepaalde bestemming te komen? In deze column vraagt Michiel Meurs zich af hoe het zit met de mentale kant van bereikbaarheid. 

Lees meer

Hoe design bijdroeg aan R-net-succes

Ruim tien jaar geleden werd de basis gelegd voor de productformule R-net. Tot 2028 sluiten steeds meer metro’s, trams en treinen aan op dit Randstadnet. Michiel Meurs, mede-eigenaar van ontwerpbureau FromAtoB Public Design, verzorgde met zijn team het design. 

Lees meer

Wayfinding Tramplein Purmerend

De renovatie van busstation Tramplein in Purmerend is afgerond. De oplevering van het nieuwe tankstation betekende de voltooiing van het project van Next Architects. Tevens werden de laatste wayfinding-elementen geplaatst. De wayfinding is ontworpen door FromAtoB Public Design. 

Lees meer

GIO voor Knooppunt Informatie Panelen

Tijdens de Dutch Design Week 2015 vond de uitreiking van de ‘Goed Industrieel Ontwerp Award’ plaats. De knooppunt informatie panelen, een project van Flowresulting , Paul Janssen Imagineering en FromAtoB Public Design, hebben een GIO Award gekregen.

Lees meer