Reis met je hart scenario

Reis met je hart

Een positief signaal

Opdrachtgever
FromAtoB

Diensten
Product ontwerp
Branding
Advies

Reis met je hart

Reizen met het openbaar vervoer is voorlopig niet zo vanzelfsprekend als het vóór de Corona-maatregelen was. Reizigers moeten afstand houden en opletten dat ze niet alles aanraken met hun handen. Mensen moeten in ‘Het Nieuwe Reizen’ meer dan ooit rekening houden met elkaar. Dat vraagt om een positieve benadering, om motiveren in plaats van afschrikken.

Daarom introduceert ‘Reis met je hart’ een positief beeld, dat oproept tot verantwoord gedrag. Het beeldmerk met het rode hart en het figuurtje met gestrekte armen, een verwijzing naar de Vitruvius-man van Leonardo da Vinci en naar de benodigde onderlinge afstand van 1,5 m. , kan als pictogram worden gebruikt, en ook door reizigers en personeel zichtbaar worden gedragen. Zo verbindt het mensen en bevordert het een gevoel van saamhorigheid. De ‘Mens van Vitruvius’ geeft de menselijke verhoudingen weer en de eigen ruimte. De lengte van de uitgespreide armen van een mens is gelijk aan zijn hoogte, en zorgt voor de gevraagde onderlinge afstand.

Reis met je hart poster in abri

Wat mag wel

Lijnen, strepen en verbodsborden geven een negatief signaal en zorgen voor een overvloed aan visuele informatie. Dat kan beklemmend overkomen en op den duur zelfs weerstand oproepen. Veel situaties zijn bovendien te complex om met belijning goed te worden aangepast aan de 1,5 m. maatschappij. Daarom richt ‘Reis met je hart’ zich op de positieve kant: wat mag wel, en hoe kan je beter voor jezelf en anderen zorgen? Waar mag je wèl lopen of zitten bijvoorbeeld.
Reizigers en personeel kunnen een button, pin of armbandje dragen om het ‘Nieuwe reizen’ uit te dragen, zij worden daarmee ambassadeurs.

Het beeldmerk kan op verschillende zichtbare plaatsen in het OV worden toegevoegd: op informatieposters, op reis-apps en op materieel.

Speciale producten

Met een paar speciale producten wordt het de reiziger makkelijk gemaakt om veilig te reizen:
– Een ring om drukknoppen zoals bij bus- en treindeuren te bedienen
– een touchpen om openbare touchscreens zoals van betaalautomaten te bedienen
– een flesje handgel om onderweg de handen te reinigen

Andere producten waarop het beeldmerk terugkomt zijn T-shirts, tassen, petten en paraplu’s (1,5 m. diameter).

Informatie over ‘Reis met je hart’: info@fromatob.nl

Reis met je hart handsanitizer
Reis met je hart producten
Reis met je hart- Beeldmerk gekoppeld afstand houden